2025/01/10

Kateketikai-evangelizációs segédanyagok 12. – Szűz Mária Isten anyja (Lk 1,28; Jn 1,14; Lk 1,39-43; Jel 12)

– Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember! Benne, a második isteni személyben az isteni és az emberi természet keveredés nélkül, ugyanakkor szétválaszthatatlan! Jézus Krisztus a Megváltó!

– Szűz Mária éppen ezért az Isten Anyja, Istenanya vagy Istenszülő, görögül Theotokosz, amit az Efezusi Zsinat tett dogmává Kr. u. 431-ben.

Alexandriai Szent Cirill pátriárka (+444): Mária nemcsak az ember Jézust, hanem magát a megtestesült Igét szülte világra, ugyanis egy anya egy emberi személyt szül a világra, vagyis az emberi személynek, s nemcsak az emberi testnek az anyja. Másként megfogalmazva a Máriától született Jézus énje maga az örök Fiú-Isten, ezért Máriát Isten anyjának lehet nevezni akkor is, ha a Fiú tőle „csak” az emberi természetet vette magára.

– A Bibliában Szűz Mária Istenanyai méltóságára csak közvetett utalások találhatóak: Lk 1,26-28: 26Isten pedig a hatodik hónapban elküldte Gábriel angyalt Galilea városába, amelynek Názáret a neve, 27egy szűzhöz, aki el volt jegyezve egy férfival. A neve József volt, Dávid házából, a szűz neve meg Mária. 28Bement hozzá az angyal, és így szólt: »Üdvözlégy, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled.« (vö. Jn 1,14 Az Ige testté lett, és köztünk lakott, és mi láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttének dicsőségét, aki telve volt kegyelemmel és igazsággal.); Lk 1,39-43 39Mária pedig útra kelt azokban a napokban, és sietve elment a hegyek közé, Júda városába. 40Bement Zakariás házába, és köszöntötte Erzsébetet. 41És történt, hogy amint Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, felujjongott méhében a magzat, és Erzsébet eltelt Szentlélekkel. 42Hangosan felkiáltott: »Áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse! 43De hogyan történhet velem az, hogy az én Uramnak anyja jön hozzám?; +vö. a Jel 12. fejezetének Napba öltözött asszonya (Mária/Egyház)

– Fontos, hogy Szűz Mária nem Isten, istenség, természetfölötti lény vagy társmegváltó, hanem csupán teremtmény, aki első közöttünk a Krisztus-követésben. Minden más nézet téves Mária-tisztelethez, sőt babonához vezethet: a Babba Mária-kultusz vadhajtásai; a magyar táltosok Boldogasszonya; a Pachamama- vagy Földanya-kultusz; Mária, mint társmegváltó; hamis magán-kinyilatkoztatások stb.

– A helyes Mária-tisztelet olyan, mint az az óvodai feladat, amikor a vonalon belül kell kiszínezni valamit: Szűz Mária a) teremtmény; b) Jézus Krisztus édesanyja.

Per Mariam ad Iesum! Mária közbenjár értünk, hogy közelebb vezessen bennünket Jézushoz: édesanyaként, tanítványként, tanúként és tanítóként – ő az első! Kapcsolata, anyaként, különleges az Úr Jézussal, hiszen ember ennél közelebb aligha kerülhet Istenhez! Általános jelentés: az anyaság egy nagyon különleges viszonyt jelent!

– Minden ember, így a Szűzanya is a fényét kizárólag Jézustól kapja: nincs önfényünk!

Hyperdulia: Szűz Máriának kijáró, a szentek tiszteleténél nagyobb, de az Isten imádásánál kisebb, vallási tisztelet, amely nem fokozatilag, hanem lényegileg különbözik az imádástól.

Hans Urs von Balthasar teológus (+1988): Mária tisztelete a legbiztosabb és legrövidebb út, hogy valóban eljussunk Jézus közelébe.

Békés Gellért bencés atya, Biblia-fordító (+1999): Én azért nézek szerető tisztelettel a Szűzanyára, mert benne látom azt, akinek bennem is meg kellene valósulnia. Költői kifejezéssel: "A te lelked is Mária". Voltaképpen velem is annak kell történnie, ami Máriában már megtörtént. A hit által, a Szentlélek ajándékaként bennem is testet ölt az Ige, életem folyamán arra vagyok hivatva, hogy azonosuljak Krisztussal, s általa, vele és benne részese legyek a szeretet isteni életközösségének. Krisztust követő életemnek ezért "prototípusa" vagy' "eszkatologikus ikonja" Mária. (Békés Gellért és Németh Sándor disputája, Vigilia, 1995/4., 293-294. o.)

– Felnőtt megtérőként személyes út vezetett a Szűzanyához, amely során felismertem, hogy Isten úgy döntött, hogy azzal a szeretettel akar szeretni bennünket, amellyel Mária szerette, hordozta és magához ölelte Jézust, és ez a tiszta szeretet elég minden embernek! Az Atya Máriában, Mária által azért akarja szeretni az Úr Jézust, s általa az embereket, hogy amint Máriában, úgy bennünk is jelenvalóvá váljon az Isten! Ez misztika és spiritualitás.

Kérdések: Hogyan befolyásolja a hitemet, a hitéletemet az anya-képem (Mária) és az apa-képem (Isten)? Észreveszem-e a hamis Isten-képek működését és hatásait az életemben, s mit tudok ezekkel kezdeni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése