2025/01/17

Kateketikai-evangelizációs segédanyagok 13. – Van-e Isten? (Kiv 3,13-14; Bölcs 13,1-5; Róm 1,18-21)

– Egy nem hívő számára lehetetlen észérvekkel bizonyítani Isten létét, egy hívő számára pedig nincs rá szükség, azonban arra a tagadásra, hogy „Nincs Isten!”, mindenképpen azt kell válaszként állítanunk, hogy „Van Isten!”

– Philosophia est ancilla theologiae! A filozófia a teológia szolgálólánya! Vagyis nem lehet öncélú...

Kiv 3,13-14 13Mózes azt felelte Istennek: »Íme, elmegyek Izrael fiaihoz, és azt mondom nekik: Atyáitok Istene küldött engem hozzátok! Ha ők akkor azt kérdezik tőlem: ‘Mi az ő neve?’ – mit mondjak nekik?« 14Isten erre azt mondta Mózesnek: »Én vagyok az, ‘Aki vagyok’.« Aztán azt mondta: »Ezt mondd Izrael fiainak: Az ‘Aki van’ küldött engem hozzátok!« (Egy értelmezés: Én vagyok az, ‘Aki veled vagyok’)

Bölcs 13,1-5 1Mert balgák mindazok az emberek, akikben nincs meg Isten ismerete, akik nem tudták a látható javakból megismerni azt, aki van, s a műveket szemlélve nem ismerték föl az alkotót, 2hanem a tüzet, vagy a szelet, vagy az iramló levegőt, vagy a csillagok körét, vagy a víz árját, vagy a napot s a holdat tartották világot kormányzó isteneknek.{vö. bálványok} 3Ha már ezeket isteneknek gondolták, mert szépségük elbájolta őket, tudhatták volna, mennyivel kiválóbb ezek ura, hiszen a szépség szerzője alkotta mindezeket. 4Ha pedig megcsodálták ezek erejét és tevékenységét, megérthették volna, hogy alkotójuk még erősebb, 5mert a teremtmények nagyságából, szépségéből nyilván meg lehet ismerni azok teremtőjét.

Róm 1,18-21 18Isten haragja megnyilvánul az égből azoknak az embereknek minden gonoszsága és igazságtalansága ellen, akik igazságtalansággal elfojtják az isteni igazságot. 19Amit ugyanis tudni lehet Istenről, az nyilvánvaló előttük, mert Isten kinyilvánította nekik. 20Hiszen az, ami láthatatlan benne: örök ereje és istensége, a világ teremtése óta alkotásai alapján értelemmel felismerhető. Éppen ezért nincs mentség számukra, 21mivel ők, bár megismerték Istent, nem dicsőítették őt mint Istent, és nem adtak hálát neki, hanem üressé váltak gondolataikban, és sötétség borult oktalan szívükre.

Aquinói Szent Tamás egyháztanító (+1274) öt útja (nem Isten-bizonyíték!): 1) Az első út a világban tapasztalható mozgásból következtet a világ mozdulatlan mozgatójára. 2) A második út a létesítő okok működésükben szükségszerű egymástól függéséből következtet az első okra. 3) A harmadik út az esetlegességből következtet a szükségszerű létezőre. 4) A negyedik út a létfokozatokból következtet az abszolút tökéletesre. A dolgok különböző fokban részesednek a létben: a szépségben, az igazságban és a jóságban (transzcendentálék). 5) Az ötödik út a célszerűségből következtet az értelmes irányítóra.

Blaise Pascal (+1662) francia matematikus, fizikus, vallásfilozófus, teológus. Neki tulajdonítják, ám ez így, ebben a formában, nem található meg Pascal műveiben, ezért csak teológiai gondolkodásának és hitének összefoglalásaként tekinthetünk rá: „Minden ember szívében van egy Isten-alakú vákuum (értsd: vágy!), melyet semmilyen teremtett dologgal nem lehet betölteni, mivel azt csakis Isten töltheti be!”

– Egy erdélyi kisfiú válasza: Isten nem ember, hogy legyen, vagy ne legyen!

– Egy idős szerzetes válasza: Azt nem tudom, van-e Isten, csak azt tudom, hogy reggel beszélgettem vele!

– Ő több, mint „van”!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése